Toma Šlimaitė

1985.03.27
Veiklos sritis: grafika

Tel. +370 6
Klaipėda
El. paštas @gmail.com
www.tomaslimaite.com

Grafikės Tomos Šlimaitės kūryba yra daugiasluoksniška. Menotyrininkas Ignas Kazakevičius pažymi, kad menininkė „neapsiriboja grynąja spauda, tačiau kuria koliažus Pop Art įtakoje, tapymo maniera – abstrakti ekspresionistinė, o grafikos darbuose jaučiama mistiška, dramatiška nuotaika“. Pastaraisiais metais Toma ypač susidomėjo kūdikių ir vaikų vaizdavimu savo kūriniuose. Dažnai tai būna vaikystės nuotraukų koliažai. Esame šališki savo pačių atminties atžvilgiu, o fotografija tuo tarpu padeda išlaikyti atminimo ženklus gyvus. Savo spalvingų koliažų cikle „Šimtmečio vaikai“ (2018–2019) menininkė pasitelkia 1958–1988 m. laikotarpio asmeninio ir artimųjų albumų nuotraukas, kuriose gausu tuometinės sovietinės buities artefaktų, į kuriuos dėl saugesnės laiko distancijos galime pradėti žiūrėti kaip nostalgiškus praeities daiktus. Nupūtę istorijos ir politikos talką, galime sau leisti turėti sentimentalų vintažo atgimimą.
Serijoje „Vaikai iš Marso ar…“ (2015–2017) dailininkė vaikus regi kaip nepaprastas būtybes, galbūt ateivius iš kitos planetos, savo nepaprastumą ir nuoširdumą maskuojančius vadinamuoju „vaikišku” naivumu. Tai tarsi išauga iš tendencijos, prasidėjusios septyniasdešimtųjų ir aštuoniasdešimtųjų kine bei literatūroje, kai galėjo atrodyti, kad tiesos monopolis priklausė tik paaugliams ir vaikams. Tai bylojo apie poslinkį visuomenėje. Populiariojoje psichologijoje ir psichoanalizėje dar K. G. Jungo iškelta vidinio vaiko samprata reiškia asmens vaikiškąjį aspektą, apimantį tai, ko žmogus išmoko prieš subręsdamas. Vidinis vaikas dažnai įsivaizduojamas kaip mūsų tikrasis „aš“, dar nesugadintas visuomenės. Jo siekimas – kontakto su mūsų esybės vidiniais klodais paieškos. Kūrėjos darbuose vaikai – dar neseniai atvykę į žemę, ką tik peržengę slenkstį tarp būties ir nebūties, atrodo kaip tie, kurie mums gali papasakoti, kas slypi už jos ribų.
Instaliacijoje „Žaislų metamorfozė“ autorė siekia atskleisti XX ir XXI a. visuomenės vertybių skirtumus per industrinės gamybos formą – žaislus. Iki šių dienų išlikę tarybiniai žaislai – daugeliui sukeliantys vaikystės prisiminimus, tarsi įaugę į kraują, jau tapę istorijos dalimi, pasak autorės, pasakojantys apie to laikmečio santvarką – šablonišką, diktatūrišką, komunistinę, kalbančią apie žmonių baimes ir vergovę. Norėdama pabrėžti dabartinę masinę žaislų gamybą kaip priešpriešą tam, Toma Šlimaitė taško, aplieja šiuolaikinius žaislus emaliniais dažais. Menininkės prisilietimas prie industrinės masinės gamybos žaislų tarsi turėtų sukurti naujus, savitus objektus, tačiau kartu tai ir paryškina jų neautentiškumą, vienodumą. Vieno komunistinio režimo produkcija (Sovietų) pakeičiama kita (Kinijos). Tuo pačiu, senieji sovietiniai žaislai yra net globalesni, nes teturėjo kelis, visiems gerai atpažįstamus modelius ir visiems „broliškose“ sovietinėse respublikose užaugusiems žmonėms dabar užgauna sentimentų vaikystei stygas, taip puikiai iliustruodami medijų filosofo Maršalas MakLuhanao dar prieš penkiasdešimt metų aprašytą „globalaus kaimo“ sąvoką.
Į kūrybos proceso vaizdavimo ne tik kaip vidinio, bet ir labai realaus, apčiuopiamo fizinio veiksmo teritoriją Toma žengia savo naujausiu kūriniu „Amžina kaita“. Čia pateikiama estampo klišė ir raižymo garsas įpareigoja į grafikos kūrinius, kuriuose vaizduojama jūra, pažvelgti kitaip – tik tada iš pirmo žvilgsnio identiški giliaspaudės technikos darbai pradeda atrodyti skirtingi savo ryškumu, atspalviais, smulkiomis detalėmis, kurios kitu atveju gal net nebūtų pastebėtos. Simboliniai mainai tarp vaizduojamo objekto ir realaus gamtos vaizdo kviečia permąstyti menininko vizijos ir galutinio rezultato sąryšį. Įamžintas procesas, kurio dažniausiai nematome, apnuogina pačią sausosios adatos grafikos techniką, jos sukeliamą monotonišką veik meditatyvų garsinį foną – menininko laiką sau, kai netrukdomas gali paskęsti kūryboje. Nuo grafikos neatsiejamas tiražavimo momentas čia atliepia gamtos ciklišką pasikartojimą, kuris vis dėlto niekada nebūna tobulai vienodas ad oculos.

Parengė Rosana Lukauskaitė

Toma Šlimaitė (g. 1985) gyvena ir kuria Klaipėdoje. 2010 m. Vilniaus dailės akademijoje baigė grafikos magistrantūros studijas. 2007 m. pagal „Erasmus“ programą studijavo „Accademia Di Belle Arti Di Urbino“ Italijoje, stažavosi Helnaes Hojskole meno studijoje Danijoje.
Įgijusi daugiau žinių apie šiuolaikinį meną, konceptualias jo tendencijas, Toma savo kūryboje stengėsi sujungti jas su klasikinės grafikos technologijomis. Iš čia gimė T. Šlimaitės kūrybos daugiasluoksniškumas. Ji neapsiriboja grynąja spauda. Kuria instaliacijas, objektus transformuoja daiktų paviršių, naudodama laistymo – taškymo techniką. Autorė kuria ir koliažus, kurie pastarąjį kūrybinį laikotarpį užima svarbią vietą. Jos koliažus vienija pagrindiniai kūrybos leitmotyvai – vaikai, vaikystė ir praeitis, jaučiamas vienatvės, individo ir sociumo konfliktas, paliečiamas istorijos kontekstas ir pačios menininkės autiobiografija. Toma noriai eksperementuoja video srityje. Ši medija papildo jos kūrybą vizualiai ir konceptualiai. Menininkė išbandė save kuratorės amplua ‒ 2013 m. kuravo jaunųjų grafikių parodą „Vaizdų archyvai“ KKKC Parodų rūmuose.
Nuo 2006 m. menininkė surengė 10 personalinių parodų, dalyvavo 26 grupinėse parodose, meno projektuose: Lietuvoje, Prancūzijoje, Vokietijoje, Italijoje, Lenkijoje, Danijoje, Armėnijoje, Japonijoje. Menininkei buvo skirtos LR Kultūros tarybos, Klaipėdos m. savivaldybės meno stipendijos. Nuo 2018 m. – Lietuvos dailininkų sąjungos narė, suteiktas meno kūrėjos statusas.

IŠSILAVINIMAS, STUDIJOS:
2008-2010 Vilniaus dailės akademija, Grafikos studijos, magistro laipsnis
2007 Accademia di Belle Arti di Urbino (Europos studijų mainų programa „Erasmus“), Italija
2004-2008 Vilniaus dailės akademija, Grafikos studijos, bakalauro laipsnis
2010 Stažuotė Helnaes Hojskole meno studijoje, Danija

APDOVANOJIMAI, STIPENDIJOS:
2020 Klaipėdos m. savivaldybės stipendija
2018 Lietuvos kultūros tarybos stipendija
2014 Klaipėdos m. savivaldybės stipendija
2005 Kelionė į Vokietiją geriausiems Vilniaus dailės akademijos grafikos studentams

PERSONALINĖS PARODOS:
2020 „Žlibinų istorijos“, Žlibinų kultūros centras, Plungė r.
2020 „Nežemiški vaikai“, KKKC Parodų rūmai, Klaipėda
2019 „Nežemiški vaikai“, VGMC galerija „Kairė-dešinė“, Vilnius
2017 „Nesibaigianti vaikystė“, KKKC Meno kiemo dirbtuvės, Klaipėda
2015 „Ar čia viskas?“, VGMC galerija „Kairė-dešinė“, Vilnius
2015 „Pareidolijos“, Kultūros fabrikas, Klaipėda
2013 „Mirties Akivaizdoje“, galerija „Vartai“, Vilnius
2013 „Jūros Gelmėse, Juodkrantės L.Rėzos kultūros centras, Neringa
2012 „DI“, Kultūros namai: menas ir kava, Klaipėda
2012 Grafikos paroda „DI“, Klaipėdos galerija, Klaipėda

GRUPINĖS PARODOS, PROJEKTAI:
2020 Tarpdisciplininė paroda „Ledkalnis / Iceberg“, KKKC Parodų rūmai, Klaipėda
2020 Grafikos projektas „Now Art/Atgimimas“, KKKC Meno kiemo dirbtuvės, Klaipėda
2020 LDS Klaipėdos skyriaus tęstinė paroda „Vakarų vėjai’20: (Ne)priklausomi“, KKKC Parodų rūmai, Klaipėda
2020 Keturių rezidentų kūrybinė paroda, KKKC Meno kiemo dirbtuvės, Klaipėda
2020 Virtuali paroda „(SAVI)izoliacija“, LDS Klaipėdos skyrius
2020 2-oji TKO tarptautinė mažosios grafikos paroda, Metropoliteno teatras, Tokijas /„Kaguraoka“ meno zona, Kiotas/ „Irohani“ galerija, Osaka (Japonija)
2020 10-oji tarptautinė mažosios grafikos trienalė, VGMC galerija „Kairė-dešinė, Vilnius/Janinos Monkutės Marks muziejus, Kėdainiai
2019 Tarptautinis formos meno festivalis „Faktas-Forma“, paroda „Sekcija“, KKKC Parodų rūmai, Klaipėda
2018 Estampo paroda „Šimtmečio lakštai“, galerija „Arka“, Vilnius
2018 LDS Klaipėdos skyriaus tęstinė paroda „Vakarų vėjai’18“, KKKC Parodų rūmai, Klaipėda
2018 Tarptautinė paroda „Luftlinie“, Kunstkaten galerija Ahrenshoop (Vokietija)
2017 Meno projektas „Galerijų dienos #3“, KKKC Meno kiemo dirbtuvės, Klaipėda
2015 Meno projektas „Galerijų dienos #1“, KKKC Meno galerija, Klaipėda
2015 INTER DECO paroda „24/24“, Švyturio arena, Klaipėda
2013 Jaunųjų grafikių paroda „Vaizdų archyvai“, KKKC Parodų rūmai, kuratorės Toma Šlimaitė ir Urtė Balčaitė, Klaipėda
2013 Šiuolaikinė Europos Grafikos Trienalė 2013, Tulūza (Prancūzija)
2013 Tarptautinis grafikos projektas „Kristijonas Donelaitis 300m.“, Klaipėdos galerija, Klaipėda
2012 Tomos Šlimaitės ir Vaidos Tamoševičiūtės paroda „Nepastebima kasdienybė“, KKKC Meno Galerija, Klaipėda
2011 Paroda „Tarp realybės ir fantazijos“, Helnaes Hojskole meno studija, Helnaes (Danija)
2011 15-asis Alternatyvaus meno festivalis, Armėnijos Šiuolaikinis eksperimentinio meno centras, Jerevanas (Armėnija)
2010 Paroda “Šypsena – reali, nereali”, Lietuvos kultūros centro ambasada Varšuvoje, Varšuva (Lenkija)
2010 Kalendoriaus projektas „American Vision”, Vilniaus Dailės Akademija, Vilnius
2009 Paroda Klaipėdos Eduardo Balsio menų gimnazijos 20-jo jubiliejaus proga, KKKC Parodų rūmai, Klaipėda
2007 Tarptautinis tapybos projektas „Quadri di Vetro”, Urbinas (Italija)
2007 Tarptautinė konkursinė paroda „Arte dell‘ Incisione”, Milanas (Italija)
2006 Vilniaus dailės akademijos grafikos studentų paroda „Jaunieji menininkai”, galerija „Sofa“, Druskininkai